Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2025
Идентификатор DOI: 10.17223/18137083/91/5
Ключевые слова: Leo Tolstoy, “War and Peace”, “Anna Karenina”, image of a shirt, caftan, wardrobe of a literary character, portrait characteristic of a character, Л. Н. Толстой, «Война и мир», «Анна Каренина», образ рубашки, кафтан, гардероб персонажа, портретная характеристика персонажа
Аннотация: Исследование сосредоточено на образе рубашки у Л. Н. Толстого. Рубашка в толстовском тексте может быть лишь портретной характеристикой, но может становиться и маркером переломных моментов: изменение социального статуса (разжалование, приобретение или потеря богатства, свадьба) или статуса биологического (рождение, болезнь, смерть).Показать полностьюОтмечается контекстная взаимосвязь образов рубашки и кафтана, сопряженных с идеей «непротивления злу насилием» и знаменитой «толстовкой» писателя. Материал художественных произведений подтверждает, что переодевание в рубашку как символический акт уже был осмыслен Л. Н. Толстым на примере автобиографических образов. The paper focuses on the image of rubashka (a shirt) recurring in different contexts in the creative and epistolary works of Leo Tolstoy including his letters, diaries, and notes. The author addresses the methodologies utilized in current research concerning the poetics of the wardrobe of literary characters. The analysis corroborates the significance of the image, thereby underscoring the emphasis on these descriptive elements through the entire corpus. This study investigates the multiple roles and cultural settings of the rubashka image throughout history, with future research planned to provide further detailed analysis. The image in question proves to serve a dual purpose: as a character portrait and as a symbolic plot device, indicating significant transitions in social status (advancement, financial shifts, marriage) or biological status (birth, illness, or death. Also noted is the relationship between the imagery of rubashka and kaftan in the context of Tolstoy’s philosophy of “non-resistance to evil by violence” (a concept rooted in biblical teachings and frequently appearing in his literary and personal writings). It is of significance that rubashka becomes central to the visual representation of the writer. Many portraits, photographs, and videos feature Leo Tolstoy in his well-known tolstovka , a simple shirt that came to symbolize his philosophical perspective. The material of artistic works, including the novels “War and Peace” and “Anna Karenina,” confirms the conceptualization of using a shirt as a symbolic act by Leo Tolstoy, as demonstrated by his autobiographical images and their projections.
Журнал: Сибирский филологический журнал
Выпуск журнала: №2
Номера страниц: 64-72
ISSN журнала: 18137083
Место издания: Новосибирск
Издатель: Институт филологии СО РАН, Сибирское отделение РАН, Алтайский государственный университет, Иркутский государственный университет, Кемеровский государственный университет, Новосибирский государственный педагогический университет, Новосибирский национальный исследовательский государственный университет, Томский государственный педагогический университет, Национальный исследовательский Томский государственный университет